Nowe dane jak transportować ponadgabaryty - trans insider

przewóz ponadnormatywny

To w ich gestii leży ułożenie

Transport, jak wiele innych gałęzi przemysłu, rozwija się w ostatnim czasie bardzo dynamicznie. Dowodem na to może być transport ponadgabarytowy, który pozwala przewozić z miejsca na miejsce coraz cięższe, szersze, czy wyższe ładu

Nowe dane jak transportować ponadgabaryty - trans insider przewóz ponadnormatywny
nki. To, co nie mieści się w normach, też można przetransportować, z zachowaniem oczywiście zasad bezpieczeństwa. Problemem natomiast bywają drogi. Transport ciężki wymaga bowiem specjalnych warunków. Tymczasem ostre zakręty, maleńkie ronda, czy mosty o niewielkiej nośności często go uniemożliwiają. A na pewno nie pozwalają przeprowadzić najkrótszą i najszybszą trasą. Wszystko to sprawia, że transport maszyn i innych ciężkich ładunków organizują wyłącznie wyspecjalizowani przewoźnicy. To w ich gestii leży ułożenie trasy i uzyskanie odpowiednich zezwoleń. Oni też dobierają zawsze środek transportu i dbają o to, aby cała droga była odpowiednio zabezpieczona. Tak więc choć transport taki nie jest łatwy, z pewnością nie jest niewykonalny. Widać to zresztą na polskich drogach.


Transport ponadgabarytowy to gałąź transportu koncentrująca

Transport ponadgabarytowy to gałąź transportu koncentrująca się na towarach, które są zbyt szerokie, wysokie, długie lub ciężkie, by móc transportować je w normalnych warunkach. Przekroczenie konkretnych wartości, które określone są w prawie drogowym, zawsze wiąże się z koniecznością specjalnej organizacji transportu danego towaru. I dotyczy to zarówno transportu lądowego, jak i morskiego.
A kto takim transportem się zajmuje? Uprawnienia takie posiadają wyłącznie wyspecjalizowane firmy. Są to przewoźnicy doskonale znający przepisy prawa, dysponujący odpowiednią flotą oraz doświadczeniem. Tylko oni mogą oferować transport ciężki, w tym transport maszyn budowlanych, magazynów, czy zbiorników. Zanim jednak do niego przystąpią, kierują do odpowiednich organów wnioski o zezwolenie. W nich muszą zawrzeć wszystkie informacje związane z organizacją, w tym także różnego rodzaju ekspertyzy dotyczące stanu dróg na wyznaczonej trasie.
Jak więc widać ten rodzaj transportu zawsze wiąże się ze specjalnym traktowaniem.


Nie wystarczy że będzie on znał

Czy transport maszyn zawsze musi wiązać się z wieloma trudnościami? Jak się okazuje absolutnie nie, a kluczem do uniknięcia wszelkich niedogodności jest wybór odpowiedniego wykonawcy. Nie sposób przecież ukryć, że tego rodzaju przesyłka nie może być obsługiwana przez niedoświadczone osoby. Przewożenie maszyn, które nierzadko warte są nawet kilkaset tysięcy złotych wiąże się ze sporą odpowiedzialnością i ryzykiem, dlatego przewożący musi mieć fachową wiedzę na ten temat. Nie wystarczy, że będzie on znał podstawowe pojęcia typu czym jest transport ciężki czy też jak trafić w dane miejsce. Te zagadnienia są ważne, lecz najistotniejsze to znać zasady, którymi wiąże się szeroko rozumiany transport ponadgabarytowy. Kiedy więc szukamy firmy realizującej takie zadania, to dla własnego bezpieczeństwa i spokoju ducha zaangażujmy doświadczony podmiot. Oczywiście tacy specjaliści mogą kosztować nieco drożej, lecz bezpieczeństwo przewożonego towaru jest bezcenne. Przekonał się o tym każdy kto przeżył uszkodzenie drogiej maszyny w czasie transportu.


Mogą one obejmować obciążenie osi wysokość

W transporcie drogowym ładunek ponadgabarytowy lub ładunek z nadwagą to ładunek, który przekracza standardowe lub zwykłe prawne ograniczenia wielkości lub wagi, które ciężarówka może przewozić na określonej części drogi, autostrady lub innej infrastruktury transportowej, takiej jak fracht lotniczy lub fracht wodny. W Europie można go określić jako transport specjalny lub transport ciężki i transport ponadgabarytowy. Może wystąpić obciążenie graniczne na oś. Jednak obciążenie, które przekracza limity na oś, ale nie ogólne limity masy, jest uważane za nadwagę. Przykłady ładunków ponadgabarytowych i przeciążonych obejmują transport maszyn budowlanych takich jak dźwigi, ładowacze czołowe, koparki podsiębierne i tym podobne, gotowe domy, kontenery, elementy konstrukcyjne jak belki mostowe, generatory, pędniki wiatraków, stopnie rakietowe, sprzęt przemysłowy. W określonym kraju drogi są budowane w sposób, który umożliwia pojazdowi o wymiarach mieszczących się w standardowych granicach prawnych bezpieczne (choć niekoniecznie łatwe) prowadzenie i skręcanie. Drogi, na których nie są dozwolone duże pojazdy, mogą być oznaczone znakami drogowymi. Mogą one obejmować obciążenie osi, wysokość, szerokość lub ograniczenia długości całkowitej.